Dag 4 - Hur började mitt hästintresse

Året var 2002, på vintern då man fick möjlighet att prova på ridning via skolan och sedan i årskurs 7 välja ridprofil och rida med skolan en gång i veckan. Jag tog såklart chansen och valde ridprofilen. Jag minns att jag alltid gillat hästar och att jag tjatat på mamma och pappa om att vilja börja rida från när jag var ca 5 år. Eftersom min pappa varit så alergisk så har svaret blivit att det är så omständigt.

Jag började rida vintern 2002. Jag var fast redan från första gången jag fick rida ett gammalt snällt russ vid namn Ida. De andra som hade valt ridprofilen hade ridit i flera år och det innebar att jag fick rivstarta och göra saker i överkurs redan från början. Men jag tror att det är tack vare det jag är mycket bättre idag än vad jag skulle ha varit om jag börjat rida tillsammans med nybörjare.. Första gången jag red så red jag barbacka och fick trava lite på Ida. Andra gången jag red så lärde fick jag trava mer och då fick jag in knepet hur man gör när man rider lätt :-)

Tredje eller fjärde gången fick jag testa att galoppera och det var ju alltid lika spännande och roligt. Man ville helst bara galoppera runt i ridhuset hela dagen. Jag hade full koll på tyglar och ponny så att min ansiktsmin var mycket koncentrerad. Kan visa bild på det sen när jag galopperade på B-ponnyn Ludde!!


Det här är från den allra första tiden. Här hade jag ridit knappt ett år och jag älskade stallet.
På bilden har vi d-ponnyn Salut och jag, som jag borstade flitigt på varje dag jag var där!



Jag lärde mig mer och mer. Nu fick jag även börja rida på ridskola även på fritiden. Egentligen var köerna fulla, men min ridlärare fuskade in mig och jag fick rida i en grupp på torsdagar. Jag var i stallet nästan varje dag. Brukade bli upp åt fem gånger i veckan. Jag älskade att borsta och ta hand om hästarna. Skrubba spiltor och putsa utrustning. När jag ridit nåt år så började jag även leda nybörjarnas ponnier på deras lektioner. Att fodra ridskolehästarna var ju också superkul och spännande.

När jag ridit i 4 år så letade jag medryttarhäst. Jag hade 3 stycken medryttarhästar innan året var 2007 och jag fick en egen häst tillsammans med en kompis. Har skrivit ett inlägg om det här.

Jag har alltså ridit i 9 år nu och jag har kommit en bra bit på vägen. Hästar och risdport är min största passion och intresse. Jag får liksom inte nog! De är oslagbara djur och jag är lyckligt lottad som åker till stallet varje dag och tar hand om/rider min häst!






Kommentarer
Postat av: Roos

Så häftigt egentligen att man lär sig så mycket fortare när man är äldre, speciellt när du tvingades komma ikapp så snabbt. Tror det tog över ett halvår innan jag tog första galoppen!

2011-01-03 @ 14:10:57
URL: http://litenros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0