Svar från Isabella

Fick en lång kommentar från Isabella. Tycker att det är något att tänka på och vara medveten om.
Den skrev hon när jag hade min fråga till er om utevistelse.

Såhär skrev hon:

Först och främst, alla hästar är lika, dom har samma behov, beteende, instinkter. Därför spelar det ingen roll om det är en ''skogsmulle'' eller ''tävlingshäst'' för deras instinkter säger samma! Dom är inte gjorda för att stå stilla flera timmar om dagen, dom är gjorda för att gå flera mil om dagen för att leta mat och vatten. Om man har en häst stillastående flera timmar om dygnet så belastar det lederna på samma ställe då dom inte rör sej vilket absolut inte är bra, sen hålls inte blodcirkulationen igång, dessutom så sover hästar bara 4 timmar per dygn och absolut inte i sträck. Så varför ska vi ställa in dom under natten? Dom har ingenting att göra då, dom blir bara stela och belastar lederna på samma ställe i en lång tid.

Dessutom tror jag att många tror att deras hästar ''vill in och ta det lugn'' men i själva verket är det maten dom vill åt. Utfodringar är ett onödigt stressmoment för hästen då den egentligen är skapt för att äta lite och ofta. Därför blir den enormt hungrig och lär sej att inne finns det mat och därför står hästen vid grinden och väntar. Om man istället skulle ha fritillgång av grovfoder skulle hästen kunna slappna av för den är varken hungrig och den vet att det alltid finns mat!

Ju bättre hästar mår desto bättre kommer dom att prestera på tävlingsbanan, ju naturligare dom får leva desto bättre kommer dom att må!



Kommentarer
Postat av: my

Håller med till 99%. Dock har min medryttarhäst fri tillgång på grovfoder i hagen vilket gör att han är rund som en tunna och ingen häst mår bra av att vara överviktig. Jag kan bara föreställa mig hur fet han skulle vara om han stod ute och åt dygnet runt :S Dessutom spelar det ingen roll hur mycket han äter, han är ändå hungrig ;)

2011-02-06 @ 20:21:16
URL: http://mysamuelssons.blogg.se/
Postat av: Heidi

På sommaren när det finns gräs ute (därmed fri tillgång på mat) och Zeppolin går ute på dygn så vill hon ändå in... Inte bara första veckan "tills hon vant sig att hon ska vara ute" utan i stort sett dagligen tills jag verkligen tar in henne för att stå inne på nätterna igen. Hon blir skitglad när jag tar in henne i stallet/boxen - om så bara för en stund..

2011-02-06 @ 20:45:05
URL: http://omzeppolin.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0