Pigg

Jag gav Jolly 3kg havre för några veckor sedan. Tillsammans med 12kg hösilage. Min tränare tyckte att han behövde mer energi för att orka prestera bra. Hon tyckte absolut att jag skulle ge 3kg havre, vilket jag tycker är mycket. Vet inte om jag kände någon skillnad efter ett tag, men hon sade iaf, vad jag tyckte var konsigt; "Hästarna kan inte ta upp energin från hösilaget på samma sätt" så därför behöver han mycket kraftfoder för att orka.

Det står ju i alla böcker och all fakta. Det har vi ju alla hört att grovfodret är viktigast och om man kan ge endast grovfoder för en komplett foderstat så är det de allra bästa. Men det trodde inte hon på.. Så märkligt..

Nu har jag testat havren i några veckor, men jag tycker inte att det kändes så bra att ge så mycket kraftfoder och så lite grovfoder. Så nu har jag faktiskt tagit bort kraften helt och ökat på grovfodret. Det verkar ju iaf som att han blir väldigt pigg av det. Så här pigg har han ju aldrig varit. Han får inte för mycket energi enligt hippocampus, men pigg blir han. Utan havre!



Ska testa ett tag till så att jag kan dra en slutsats. Men det är ju faktiskt bevisat att grovfodret visst kan tas upp av hästarna..

Så skumt. Varför ge mycket kraft när vi har grovfoder. varför sade hon att hon ger sina hästar uppåt 5-6kg havre om dagen när de tävlar eller tränar?? Hennes hästar går ju liksom i en liten ruta utan hästskopisar 5 timmar om dygnet ute.. Jag tycker att det är fel.

Hur anser ni?

Kommentarer
Postat av: Gudrun

Hö/hösilage är ju gräs som är hästens grundföda och självklart ska det vara grunden till hästens foderstat. Kan hästen leva på att bara fodras med grovfoder är det ju perfekt, hästmagen är inte gjord för att äta t ex havre. Som jag lärt mig ska grovfodret täcka upp grundbehovet, alltså om hästen är halt och bara står ska man kunna plocka bort kraften utan att hästen mår dåligt. Har man bra (rätt) värden i grovfodret är det ju bättre att fodra mer av med tanke på att hästen då får tugga mer, vilket den mår bra av. Så jag håller verkligen med dig! Att påstå att hästen måste ha havre är som att säga att människan måste äta en påse gelehallon om dagen...

2011-02-08 @ 12:34:27
URL: http://rudgungudrun.blogspot.com/
Postat av: lena

haha - gillar kommentaren:Att påstå att hästen måste ha havre är som att säga att människan måste äta en påse gelehallon om dagen...



Tycker oxå att det fodras alldeles för mycket med havre mm, Är grovfodret bra är det kanon för hästen :D

2011-02-08 @ 13:21:28
Postat av: my

Sv: Är Uppsala voltiges nya häst, han är jättesnäll! :)

2011-02-08 @ 13:43:31
URL: http://mysamuelssons.blogg.se/
Postat av: my

Sv: Min kompis (som både gått i min klass och ridit i min ridgrupp) är jätteaktiv i klubben så hon har försökt övertala mig att rida nån av deras hästar i evigheter. Jag var väldigt skeptisk först eftersom de är så himla stora allihopa men han är så snäll så det gör inget!

2011-02-08 @ 14:05:37
URL: http://mysamuelssons.blogg.se/
Postat av: Ninni - en satsande ridskoleryttare

Sv. Jag har rider för mesta dels c-ponnyer men vill också kunna använda dom på min storhäst. Tror jag ska köpa cob och så får de vara lite för små för min storhäst. Han är ju ändå till salu så känns kanske inte som någon idé att köpa strl Full för det måste ju vara för stora för c-ponny :)

Tack för hjälpen! ^^

2011-02-08 @ 16:41:23
URL: http://pauliinanilsson.blogg.se/
Postat av: Katarina

De forskar faktiskt på just detta på SLU just nu. De ska utfodra travhästar i tävlingskondition med endast grovfoder. Spännande!

2011-02-08 @ 19:57:19
URL: http://catipat.blogspot.com
Postat av: Heidi

Onödigt att ge mycket kraftfoder om hösilage/hö har bra värden, skulle väl vara om man behöver komplettera med något (som vi som ger hö måste i och med det låga proteininnehållet..) för att det "fattas" något i grovfodret för att kunna täcka upp hästens behov.



Visst kan jag förstå att hästar som tävlas mycket (på en högre nivå än någon i tex vårat stall gör) kan behöva lite extra energi - men det betyder ju inte att alla hästar behöver det liksom..



Min tant får ju minimalt med kraftfoder känns det som och hon är ..ehh.. minst sagt pigg vid ridning om man säger så. ;)

2011-02-08 @ 20:13:44
URL: http://omzeppolin.blogspot.com/
Postat av: Roos

Håller med dig, varför skulle de inte kunna ta upp energin från grovfodret liksom? :P

2011-02-09 @ 01:12:12
URL: http://litenros.blogg.se/
Postat av: Karoline

klart grovfodret är grunden för utfodring av hästar och hästar är ju gjorda för att äta grovfoder (även om ursprungshästen inte åt hö och hösilage). För att en häst som används för träning och tävling ska kunna klara sig på sitt grovfoder krävs ju att det är ett grovfoder med hög kvalitet. Det är svårt att få tag på ett grovfoder som har bra värden på allt innehåll såsom energiinnehåll, proteininnehåll etc. etc. och det är därför man (iaf jag) utfodrar med kraftfoder, för att komplementera det grovfoder man har. Sedan får man använda sitt sunda förnuft, man får kolla på sin häst hull, muskelmassa, hur pigg den är osv. Det jag tycker många gör fel är att de alltid år efter år ger samma mängd kraftfoder fastän innehållsvärdena på grovfodret skiljer sig åt, vissa perioder måste min häst äta 2-3 kg havre/dag vissa perioder bara ca 1 kg/dag. Ett år var jag tvungen att ge henne proteintillskott och nu behöver jag det inte. Om din tränare tycker sina hästar funkar och mår bra på så mycket kraft så ser jag inga problem med det egentligen men för den sakens skull behöver ju inte du följa det. Gör som du själv tror blir bäst och hitta kunskap i böcker på nätet m.m. =)

2011-02-09 @ 13:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0