Dagens fråga - utevistelse i hur stor mängd?

Det är ju mycket snack om utevistelse.. och alla tycker vi olika.
Läste repotaget i Ridsports andra bilaga för i år där dom gjort ett stort repotage om lösdrift bra för tävlingshästar.
Anser ni att hästen inte kan sova ute? Att den står och spänner sig och vill in och äta, dricka, kissa i lugn och ro?
Tar det mycket enerig från en tävlingshäst som aktiveras varje dag och då man vill att hästen ska ge ifrån sig från sin allra bästa sida?




Vad tycker ni? Vad har ni för häst och vad vill ni nå med den?

I nuläget så tycker jag att det är perfekt att ha min häst ute i bra hage som inte är lerig, relativt stor och med en bra hagkompis eller flera. Viktigt att dom fungerar bra ihop så att man inte behöver vara orolig för det. Min häst går ute mellan 7 på morgonen och tas in runt 21 på kvällen. Jag har gjort så att innan jag ska åka iväg och träna, eller rida ett lite mera seriöst pass så har jag tagit in honom en timma innan ridningen så att han kan äta lite (om det är så att jag ska rida innan en måltid) kissa om han behöver det. och bara stå och vila upp sig en stund i boxen för sig själv.
Vet inte ens om han behöver det. Men nu testar jag med det under en period. Jag lär ju märka resultat!

Finns folk som absolut inte vill ha sin häst ute när det är mörkt. Jag anser att hästar är gjorda för att vara ute och röra sig flera mil per dag. Det var längesedan våra ridhästars förfäder var vildhästar. Men det sitter ändå kvar i deras natur. Därför väljer jag att ha min häst ute i hagen så mycket som det går. Han går just nu ute 14 timmar om dygnet och står inne i boxen 10 timmar.


Ni som känner
att ni vil lämna en kommentar om detta. Dela med er av era erfarenheter och tankar kring detta så är ni mer än välkomna att göra det!

Annars så kan ni väl rösta här? ;)

Skulle ni kunna tänka er att ha eran häst ute över 12 timmar om dygnet?




Free web poll


Kommentarer
Postat av: Klara Hovstadius

Dino gillar det inte, för 2 somrar sedan stod han ute dygnet runt men de tog in honom sedan för han stod bara vid ingången och skakade.

Vid två-tre tiden nu för tiden står han alltid vid ingången för att han vill gå in

2011-02-01 @ 15:08:31
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan. TÄVLINGAR PÅ BLOGGEN!

I mtit förra stall där gick de ute från 7 på morgonen till 21 på kvällen. De hade fri tillgång på hö i hagen. Men däremot så verkade inte Hero tycka det var kul. Han stod mest och hängde vid grinden och började bråka med de andra när klockan började bli runt 16.00, så jag tog alltid in honom vid den tiden och lät honom stå inne med mat. Då verkade han nöjd.

När vi sedan flyttade till Ekeby som är en väldigt aktiv träningsanläggning så vart de andra vanor. De går ut vid 7 på morgonen och kommer in (på vintern) vid 15-16 och på sommaren vid 17-18. De får mat 4 gånger om dagen och kvällsfodring sker vid 21. Jag trivs super och Hero lika så med dessa vanor. Tror många i stallet/på gården ser det som "bra" att hästen fått äta upp sin E.M mat och att de redan står inne när man kommer och tränar på kvällen/sen eftermiddag.



SV: Ja visst har han :) Plus att han tycker att det är så himla kul att hoppa!

2011-02-01 @ 16:17:38
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Annika

Mina hästar går ute hel dag, från 7-8 till tidigast 21, kan hända att de kommer in runt 24 om de inte vill komma in om stallägaren har kvällsintaget. De har stor hage 3,5 hektar med äng och skog och fri tillgång på hösilage och tempererat vatten. De skulle nog gärna gå ute hela tiden, dock vill jag ha in min ena häst då hon behöver mer mat för att hålla hullet än de andra hästarna samt så verkar hon uppskatta att ligga ner inne ist för ute. :-)

2011-02-01 @ 17:37:27
URL: http://jarnstrom.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag tror att alla hästar kan gå ute dygnet runt om man vänjer dom, det är ju hästar och dom är tåligare än vad man tror. Jag hade gärna haft C på lösdrift, men finns ingen i närheten.

2011-02-01 @ 19:43:44
URL: http://cashena.blogg.se/
Postat av: isabella

Först och främst, alla hästar är lika, dom har samma behov, beteende, instinkter. Därför spelar det ingen roll om det är en ''skogsmulle'' eller ''tävlingshäst'' för deras instinkter säger samma! Dom är inte gjorda för att stå stilla flera timmar om dagen, dom är gjorda för att gå flera mil om dagen för att leta mat och vatten. Om man har en häst stillastående flera timmar om dygnet så belastar det lederna på samma ställe då dom inte rör sej vilket absolut inte är bra, sen hålls inte blodcirkulationen igång, dessutom så sover hästar bara 20 minuter per dygn och absolut inte i sträck. Så varför ska vi ställa in dom under natten? Dom har ingenting att göra då, dom blir bara stela och belastar lederna på samma ställe i en lång tid.



Dessutom tror jag att många tror att deras hästar ''vill in och ta det lugn'' men i själva verket är det maten dom vill åt. Utfodringar är ett onödigt stressmoment för hästen då den egentligen är skapt för att äta lite och ofta. Därför blir den enormt hungrig och lär sej att inne finns det mat och därför står hästen vid grinden och väntar. Om man istället skulle ha fritillgång av grovfoder skulle hästen kunna slappna av för den är varken hungrig och den vet att det alltid finns mat!



Ju bättre hästar mår desto bättre kommer dom att prestera på tävlingsbanan, ju naturligare dom får leva desto bättre kommer dom att må!



långt svar :p

2011-02-01 @ 21:47:12
URL: http://isabellaf.se
Postat av: julia & sara

fin blogg & häst :)

2011-02-02 @ 15:56:44
URL: http://tworiiders.blogg.se/
Postat av: isabella

haha oj, skrev fel. Jag har hört att dom sover runt 4 timmar per dygn men inte i sträck, utan dom står kanske 20 minuter i sträck och vilar! :p

2011-02-02 @ 17:29:23
URL: http://isabellaf.se
Postat av: isabella

aah, men jag är inte säker! det enda jag har hört är att dom sover runt 4 timmar men delar upp det på hela dygnet. Eftersom dom hela tiden måste ha koll på sin omgivning. Om dom hade sovit 4 timmar i sträck hade rovdjuren tagit dom direkt :p

2011-02-02 @ 17:38:50
URL: http://isabellaf.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0