ang. sadlar del 1

Det här är jättekonstigt, och jag kommer aldrig få reda på varför det blev så.

Jag har ju ridit i en Henri de rivel hoppsadel sedan maj -10 och det har funkat väldigt bra. Tills september då han började stanna och inte villle hoppa. Det behöver inte vara sadeln av allt. Men det är en grej man funderar över bland det första man gör. Jag började rida för en annan tränare och jag tog upp detta om sadeln. Vi kollade på sadeln och den låg inte fel. Den var bara lite av modellen smalare i kanalen (om nu det kunde vara ett problem?) Jag fortsatte rida för denna tränare två ggr i veckan och varje gång hade vi en motgång ungefär. Jag åkte till Glada hästen i Västerås för att där kolla upp min sadel då jag varit hos henne tidigare och köpt min dressyrsadel som jag gillar. På glada hästen är sadeln klart godkänd, men den skulle behövas stopas om då den var bucklig. Så då lämnade jag in den på omstoppning. (Omstoppning efter order vad sadelutprovaren säger. Alltså provar han inte sadeln efter han stoppat om den.) Kommer inte göra så igen för jag tycker fortfarande att min sadel är bucklig..

Gången efter omstoppningen jag red i sadeln så bockade Jolly väldigt mycket, vilken han aldrig har gjort tidigare med mig. Så det blev ju som en chock. Dagen efter tränade jag för Hannah och vi bockade oss genom hela ridpasset. Vi skulle hoppa egentligen och lösa problemet, men vi kom aldrig så långt. Kom kanske bara över en bom. Jag flög av två gånger till och med. Han bockade i galoppfattningen till en början. Sen även när jag ville trava. Och till slut när jag bara ville att han skulle ta ett steg fram. Han rörde sig inte konstigt, men då Hannah hoppat upp och suttit på Jolly så sade hon att jag skulle åka in med honom till klinik. För han ville bara kasta av de som satt på ryggen.

Antagligen sadeln som är problemet i det här fallet, ellerhur? Nyomstoppad och Jolly kan ha reagera på det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0