Lydnad

Tack för alla era åsikter jag fick av er från inlägget under!

Både i måndags och igår red jag dressyr barbacka på banan och båda gångenra kändes det jättebra. Han svarade bra och han var kvick på mina hjälper. Även om jag höll mycket i tygeln för att han behöver stödet och hjälp med att hålla ihop sig själv så bromsade jag bara med sitsten. Det är Jolly jättebra på, han stannar när jag sitter tillbaka lite. Det spelar ingen roll om det är galopp, trav eller skritt.

Jag har också tränat lite på att han ska ha fokus på mig och vad jag gör när jag är på marken, vilket har gått väldigt bra. Han ska backa när jag bara trycker lite försiktigt på bogen. Flytta på sig när jag trycker försiktig i sidan. Gå efter mig när jag går osv. Jag vill aldrig slita och rycka i grimskaftet. Det gör nog hästen bara "döv" och hästen förstår ändå inte vad jag vill.

På sommaren när det finns gräs på marken och då vi har gått på grusvägen så har Jolly vissa gånger sett gräset och velat dit och äta. Han tar liksom sats och drar sig dit. Jag brukar hålla emot, för att han inte får springa ifrån mig. Då har han börjat trava och drar ännu mer. Då har jag släppt grismkaftet och låtit honom springa iväg. En häst som har bestämt sig kan man inte stoppa när man bara håller i ett grimskaft. Därför har jag haft kedjan på vissa gånger, för att visa att han faktiskt inte får dra iväg från mig på det viset. Egentligen vill jag inte använda skarpa saker som en kedja för att kunna vara säker på att han inte ska dra. Så nu håller vi på och tränar. Han borde lyssna när jag säger till och håller i grimman också, vilket brukar fungera. Gräset kan han inte motstå ibland.. Hur gör man då? Alla hästat är känsliga, det handlar inte om att han inte känner. Det handlar nog bara om att han tror att han kan ta över. Annars skulle han ju inte ha sprungit ifrån mig. Så börjar från början lite med det här!


Nya täcket :)

Kommentarer
Postat av: Katt

Åh, vad fint täcket var! :o)

2010-12-09 @ 07:51:04
URL: http://catipat.blogspot.com
Postat av: lena

Snyggt :)

2010-12-09 @ 10:44:04
Postat av: Roos

Ja det är nog bra att träna lydnad när det inte finns nåt gräs som distraherar dem, och när det funkar bra kan man ju testa sen när det finns gräs. har du nån repgrimma? :) Täcket var jättefint!

2010-12-09 @ 11:10:46
URL: http://litenros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0