Hopp-KM på Laguna

Laguna är ett Lettiskt halvblodsto född 2001. Hon är lång i kroppen och ca 175cm hög. Denna häst red jag hopp-KM på i söndags!!

Har hört av folk att hon är en väldigt snäll dam som ställer upp, men stor, störst i stallet! Jag hade inte ridit Laguna en enda gång, och jag hade inte ens sett henne bli riden, så det blev en spännande utmaning!

Hon var väldigt rörlig och mjuk. Traven var stor i jämförelse vad jag är van vid. Lättridningen i sadeln kändes uuuuuuupp.... neeeeeeer, uuuuuuupp, neeeeeeeer, haha! Det var kul! Galoppen var också jättestora och luftiga språng, jättehärligt! Mot hinder så tyclte jag det gick långsamt, så försäkte öka tempot lite, men hur jag än gjorde så hoppade hon av nära. Det gick bra ändå förstås. Det jag mest störde mig på var hennes sadel. Illa om man ska hoppa, det var nog en allroundsadel, men kändes mer åt dressyrhållet. Kåprona långa och framvulstrena låga och inget stöd för vaderna. Laguna hoppade fint, men i varje landning ungefär hamnade jag konstigt eftersom det inte fanns nåt stöd alls i sadeln. Den tryckte liksom bak mina ben.

Hoppade KM-klassen som var 90cm och jag är mycket nöjd med Laguna. Hon studsade över varje hinder utan att vara helt i luften kändes det som. En stor häst som denna med långa ben måste nog hoppa minst 120 för att det ska kännas att hon är i luften :)

Resultatet då? Jo vi fick en rivning. Hon kom väl antagligen för nära och jag har ingen erfarenhet av hur man rider henne, så är skitnöjd! Var beredd på att ta emot ett stopp när vi kom skitnära, för det skulle Jolly ha gjort om jag kom nära och med den farten. Laguna är verkligen schysst!

Kom tvåa av ridskolehästarna!! Vinnaren hade också 4 fel som jag, men lite snabbare tid!

Här har vi Laguna!! och ryttaren Johanna som tävlar henne i dressyr! Johanna är ganska lång. Bra mycket längre än mig, och jag tycker till och med att Johanna ser liten ut på henne!

Kommentarer
Postat av: Roos

Det ska nog mycket till för att se stor ut på henne ;) Men Johanna är inte jättelång, typ 2 cm längre än jag bara :p

2010-12-07 @ 09:35:18
URL: http://litenros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0