Hjälp Siri

Siri har en undersökning i sin blogg gällande strö i boxen.




1. Vad står din häst på för strö?
2. Vad är bra med just den sorten? Finns det någon nackdel?
3. Har du permanentbädd eller mockar du ut allt kiss varje dag?
4. Om du har bädd, strör du då på med kalk eller stalosan för att ta bort lukt och annat äckelpäckel?

5. Mockar du på något speciellt sätt? Ex. vallar längs boxväggarna, som en kulle i mitten, helt horisontellt längs hela bädden osv.

Mina svar:

1. Torv. Fast på vintern blandar jag i lite spån eftersom torven fryser.
2. Det bästa alternativet om man vill ha bädd. Det luktar inte illa från ammoniak och jag tycker att det borde kännas naturligare för hästen att ligga på torv än att ligga på halm. Det dammar inte och är det bästa ströet för min känsliga häst. Lättmockat!! Nackdelen är att det fryser i balarna på vintern, blir riktig hårt och man måste tina upp dom i typ sadelkammarn i flera dagar innan man kan ströa. Den andra nackdelen är att det blir som en brun hinna på vita väggar och så i stallet om man är kräsen.
3. Bädd, fast jag mockar ur det översta kisset om det är så att det ligger på ytan och inte har hunnit sjunka in i bädden ännu.
4. Jag strör inte på något, för det luktar inte!
5. Tar ut bajs och eventuell kiss som ligger och syns. Ser till att det ligger jämnt över hela boxen och plattar eventuellt till där det är blött.


(om ni klickar på bilden så kommer ni till Siris blogg)

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej!

Ja, jag har fler täcken till salu. Ett HW Amigo Insulator 150 gr i marinblått. Använt ungefär en vecka och nytvättat, 400 kr.

Sen har jag ett ofodrat HW Amigo Turnout 600D i brunt med röd kant, men där har dessvärre svanslappen dragits av men både täcke och svanslapp är hela så den har släppt i sömmen och är bara att sy dit. Även det nytvättat, 400 kr.

Sen har jag ett brunt stalltäcke med ljusblå kant 300 gr från Hansbo (med bogveck) som Achilles aldrig hann använda, 350 kr.´

Jag har även ett grönrutigt ofodrat regntäcke från Börjes där ett av spännerna i bogen lossnat och det kan jag skicka med utan extra kostnad om det är så att du vill ha det.

Alla täcken är i stl 145. Hojta till om du är intresserad.

2010-12-07 @ 06:44:55
URL: http://lilatiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0