pust

Gnällig, snurrande och förrvirrande dag. Jag vaknade rätt. Eller jag var på helt okej humör och tänkte göra bra saker av den här dagen, men det förstördes lite och jag blev på dåligt humör efter en grej. Nej ingenting om hästar.

Jag har iaf varit och kollat på två olika ridhus idag. Stallet jag står i har tyvärr inget ridhus, och jag märker att det kommer bli lite mera jobbigt nu när vintern och kylan snart kommer. Stallet för övrigt tycker jag är superbra på alla sätt! Så det väger faktiskt upp, så man klarar sig. Det finns ju ridhus i närheten, dock bekvämast att ta trailern, så nu vet jag var jag ska åka i höst när jag ska trimma. Annars är det bra att rida ut mycket. Även fast man är ute så kan man ställa samma krav på hästen, dessutom får hästarna mer framåtbjudning. Funkar inte så bra att göra volter eller liknande, men eftersom vi har jättebra underlag på ridvägarna så får man utnyttja det. Vi har en ridbana också som man kan rida på, men rekommenderas kanske att göra det en gång i veckan, för underlaget är inte det bästa. Kan vara pga den som Jolly fått ont i samband med att jag ridit honom för framtung. Så hädanefter så kommer jag rida i hagen, ut i skogen, och åka till ridhus två ggr i veckan.


Det snurrar i min skalle hit och dit. Vill jag köpa Jolly? Är han ens till salu? Eller ska jag kolla efter annan häst? Det funkar jättebra att vara fodervärd också, men det finns såklart både för och nackdelar. Har Jolly ont i ryggen? De som känt tycker olika. Alla tycker olika, klinik för att kolla Jollys ben, eller inte klinik? Jollys försäkring... Får väl betala det mesta själv eftersom ägaren inte vill utnyttja försäkringen eftersom att man får bonus efter x antal skadefria år.. Hmm?


Ska nog ringa in till kliniken på måndag och få en tid. Åka in förhoppningsvis i veckan och kolla upp så att jag vet.
Sen när han blir bra, vilket han förhoppninngsvis blir så vill jag åka till Glada hästen i Västerås och kolla mina sadlar (har 3 stycken) och ev stoppa om den ena om den ligger bra.


Hannah är en tränare som hjälpt mig jättemycket och det känns som det hon säger funkar bäst för mig och Jolly. Så ska träna mycket för henne tänkte jag.



rdfghjhhgfdfghjgvfgdsuioiu typ!



Jag och D-ponnyn Salut på Lurbo  år 2002? Love it!

Kommentarer
Postat av: Heidi

Trist när någon tänker mer på bonus/pengar än hästens välmående.. Skadefri på pappret, men kanske inte i övrigt - är det verkligen värt det? Tydligen för en del. Tråkigt! :(



Hoppas Jolly blir bra av sig själv iallafall.



2010-09-10 @ 21:07:44
URL: http://eksynyt.blogg.se/
Postat av: Roos

Det låter rörigt! Jobbigt :( men det löser sig, promise!

2010-09-11 @ 03:00:40
URL: http://litenros.blogg.se/
Postat av: Elin

Vad är det för ägare som inte vill låta dig använda försäkringen? Är hästen dålig, åk till klinik! Bättre en gång för mycket än att han blir sämre. Vad har du för rättighet till försäkringen enligt kontraktet? Hänvisa dit isåfall!

2010-09-11 @ 05:41:52
Postat av: Heidi

När Zeppolin hade sår på tungan förra året och behövde åka in till Ultuna (undersökning + behandling och sen ett återbesök) så var det självklart att jag skulle stå för självrisken och använda mig av den försäkring hon trots allt har (som ägaren står för, blir billigare så eftersom hon har flera hästar inom samma bolag). Ingen tvekan liksom. Hästen i första hand!



Jag betalade även mediciner och liknande, det är trots allt "min" häst numera och ägaren är bara ägare på pappret och hennes namn står i försäkringen - som jag dock betalar för också genom att jag för över en summa till henne varje månad som hon betalar försäkringspremien med eftersom det blir billigare så än om jag tar över försäkringen!

2010-09-11 @ 08:05:40
URL: http://eksynyt.blogg.se/
Postat av: Arne

Låter inge kul :( hoppas det löser sig, och att han blir bra!

2010-09-11 @ 10:43:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0