Hosta och bett

Jolly är en såkallad hosthäst. Det innebär att man hela tiden måste tänka på hur luften är runt om honom. Jag kollar/luktar alltid på fodret innan jag ger det. Det får inte vara dammmigt. Nu ger jag endast hösilage till honom då hö alltid är lite dammigare än hösilage. Han står i ett innestall också. Utebox skulle vara bäst, men det finns inte så många stall tillgängliga med uteboxar. Däremot så står Jolly i en liten stalldel med bara tre boxar. Det är bra luft där inne och de andra hästarna som står där är också dammkänsliga, dock inte lika mycket som Jolly. De står på torv iaf och vi är ense med att ha fönster och dörr öppna så länge vi bara kan. Även om det blåser eller blir kallt. Vi sopar aldrig stallgången när hästarna står inne. Det finns två utsug i taket av stallet som ventilerar luften.

När jag rider med bett så hostar Jolly alltid 3-6 gånger när jag värmer upp, sen slutar han. Så kommer det antagligen alltid att vara. Däremot när jag rider med hackamore så hostar han ingenting. Det är väldigt behagligt för mig som sitter på och även för honom själv. Det enda han kan göra ibland är att frusta lite i traven. Jolly går absolut bäst på hackamore också. Det kan vara lite svårt att svänga ibland när han är extra pigg, eftersom jag inte får direkt kontakt med munnen. Han går bra på vanligt bett också, men det är ganska stor skillnad faktiskt. Jag tror det kan bero på mina händer, att jag inte alltid har dom helt stilla, så att han blir irriterad på att bettet inte ligger still i munnen på honom. Jag tänker alltid på att ha sträckta tyglar och ett bra stöd. Jag är inte heller rädd för att ta för hårt i honom, han går jättebra då jag håller i. Just nu har han fått ett sår i mungipan när hans hagkompis bet honom. Det är säkert därför det gått ännu sämre att rida med bett på sista tiden. På senaste hoppträningen så blev han jättesur när jag bara gjorde en liten förhållning. Men för säkerhets skull så tänkte jag kolla hans tänder. Man får ju inte tävla dressyr på hackamore? och jag vill tävla dressyr snart!

Förresten, hackamore trycker ju väldigt mycket över nosryggen på hästen, så det är klart jag vill variera olika bett/nosgrimmor så mycket som möjligt!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Gud vad skönt för både dig och honom att han inte hostar med hacket! Bra att variera, och man får ju hoppa på hack :)

2010-09-01 @ 17:30:33
Postat av: Roos

Det var jag som skrev det där ja! Och om nån är anonym kan du testa att jämföra ip-nummer på kommentaren med tidigare kommentarer ;)

2010-09-01 @ 17:58:07
URL: http://litenros.blogg.se/
Postat av: sofia

Ne hackamore får man inte ha i dressyr :) Man får bara ha vanliga 2- och 3-delade, med eller utan fasta ringar, syntet eller metall. Jag tycker det är ganska bra att man inte får ha "hävstångsbett" (med kedja), men vanligt rakt tycker jag är konstigt att man inte får ha det är ju väldigt milt + att det inte går att ställa knappt så då kan man ju få skylla sig själv x)

2010-09-01 @ 22:09:22
URL: http://fluppiiie.wordpress.com
Postat av: Heidi

Zeppolin brukar hosta precis i början av traven några gånger.. Brukar inte korta ner tyglarna helt i traven förrän vi passerat hoststadiet, sen går det bra. :D



(Dock springer hon och stönar i början också och sen frustar hon ett par ggr och sen är det bra)

2010-09-02 @ 09:43:50
URL: http://eksynyt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0