Lösdrift/stall

Jag skulle inte ha något emot att ha min häst på lösdrift. Jag är ingen "fjant" som tycker att min häst måste in och vila upp sig för att den ska kunna gå hårt. Det säger mig emot väldigt mycket! Jag tror att hästen presterar bättre om den får gå ute mycket så att senor och ligament stärker sig. En häst ska få vara häst och det tycker jag att den har rätt till. Varför har nästan alla stall som så att de tar in hästarna på eftermiddagen?? Tycker jag är konstigt. Jo för att det blir mörkt och det är skönt att få in dom? Jo visst det kan ju vara skönt. Men är hästarna mörkrädda, fryser dom? Längtar det in till en trång box för att stå inne över 12 timmar i sträck? Men varför står hästarna som många gör vid intagstiden vid grinden och väntar på att får komma in? Jag tror att det är för att de är vana att komma in vid den tiden, de är ju så snälla och anpassar sig efter människar till 100% och dessutom vill de komma in och äta? Ja, men när de har kommit in och ätit sin mat så vill dom säkert gå ut igen.. Men då ska dom stå inne en hel natt och hänga för de inte kan göra något annat..

I vårt stall så går hästarna ut kl 7 på morgonen det är en bra tid om man väljer att ha sin häst på box. Vi ryttare får väl ta sig upp ur sängen för att släppa ut hästarna även om det är tidigare än standard som är på 8-9?. Nu på vintern går de in vid 17, vilket jag tycker är lite tidigt. Hästarna får alltså vara ute i hagen i 10 timmar vilket egentligen är helt okej, men jag skulle vilja ha min häst ute längre. Till 21 eller nåt sånt. Vet att det är fler som vill i stallet så det kanske går att ordna. Sen är det ju vissa som tycker det är på tok för sent..

Vet att det är mycket värre i andra stall. vissa hästar går ju in vid 14 eller 15. Stackars hästar... Enligt mig.

Lösdrift skulle jag inte vara emot om det är stort och att det inte är lerigt. Men nu finns inte det så då klarar jag mig bra i stall!

Hur tycker ni om detta? kan era hästar sova utomhus? Prestera lika bra om de går på lösdrift/ute länge i hagen?



Skaderisken finns ju, men hästen kan väl lika gärna skada sig på dagen som på natten. och en häst som inte är ute och rör sig mycket håller sämre.

Vi har redan förändrat hästarnas  liv ganska mycket, så varför inte göra allt vad vi kan för att låta de vara hästar? Jag har täcken på min häst, det har jag. Ser till att det är bra passform och rörelsefrihet eftersom täcket är på dygnet runt nu. Om jag inte tränade och tävlade så skulle jag nog funderat på att ta av täckena så länge man ser att det går bra och inte hästen fryser. (Det var ju trots allt ett tag sedan det fanns vildhästar i Sverige)

Jag tar emot era åsikter, jag tycker att det är intressant att höra hur ni tycker även om ni absolut inte håller med mig :)


Kommentarer
Postat av: Heidi

Zeppolin trivs med att vara inne, hon är rätt mycket.. hm.. stallhäst. Hon hatar att vara ute på dygn om somrarna, men har liksom inget val för matte är "dum" och sparkar ut henne några veckor på dygn. ;)



Hon är rätt tydlig med att visa att hon vill in, vissa dagar mer än andra. Om somrarna vill hon inte vara ute jämt, även om det förstås är smidigt (sett ur min synvinkel, slipper mockning etc), så jag brukar inte ha henne ute på dygn så länge. Denna sommar blev det dock fler veckor än förra året då insekterna var HEMSKA så hon fick komma in efter 2,5 vecka ute..



Men alla är vi olika, det gäller förstås hästar också. Vissa vill vara ute mycket, andra är mer stallkära (som min..) och har inget emot att vara inne. Man får känna sig fram och läsa av hästen helt enkelt... :)

2010-11-24 @ 20:44:41
URL: http://eksynyt.blogg.se/
Postat av: Heidi

På sommaren finns det mat ute.. men hon vill ändå in.. Trots att hon är ett matvrak. Hon vill liksom in och vila. o_O



Nåja, som sagt - man får prova sig fram och hitta något som funkar.. :-)

2010-11-24 @ 21:42:03
URL: http://eksynyt.blogg.se/
Postat av: Roos

Håller med, hållbarheten ökar ju verkligen när de är ute mycket, ffa i unga år. Och de flesta skadorna hos hästar är orsakade av oss ryttare ändå.

2010-11-25 @ 13:19:07
URL: http://litenros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0