Svar

Fick tyvärr inte alls så många frågr i min lilla frågestund, men här kommer svar på de jag fick.

Fråga från Klara:
Vad gillar du mest med Jolly, egenskaper eller färgen; spelar ingen roll ;D

Frida svarar:
Förstår inte riktigt frågan. Menar du om jag gillar hans egenskaper eller hans färg mest?
Då kan jag svara att jag gillar hans egenskaper förutom att han är ganska sur och hugger när man borstar och sadlar.. Färgen där emot tycker jag mycket om på Jolly.

Fråga från Jenny:
Vad var det hos Jolly som gjorde att du fastnade för just honom?
Haha det här kommer låta skumt. Men när jag letade efter hästar så var jag ganska ivirg (jag rekommenderar inte att vara ivrig, men jag är typ alltid ivrig när det gäller sånt) Jolly var söt och snäll att rida. Där emot så provred jag på en utebana full med snö så det kan ju vara förklaringen till att det inte gick så bra och att jag inte hade möjlighet att känna hur han faktiskt var. Nu i efterhand så är jag glad att jag hittade Jolly, för det blev ju faktiskt bra till slut! Vi har mycket kul ihop :-)

Hur hittade du honom?
Via annons. Åkte och provred på ett ställe som inte alls låg långt bort från de stall jag hade i häst i förut, så det var smidigt och bra. Innan han kom till Uppsala så har han bott i Ystad större delen av livet.

Visste du på en gång att det var han du ville ha?
Nej inte alls.. Han var ganska omusklad och ur kondis. Såg lite skruttig ut om jag får säga så. Men jag vet ju att med mycket arbete så får man det oftast bra till slut och det hade jag ju rätt i.

Vad har ni för mål?
Målen för i år är såklart att ha kul, det är ju viktigast. Gå stadiga rundor i 100cm, vill gärna vara dubbelnolla, för jag vet att vi kan! Jag hade tänkt att starta LB dressyr så fort våren kommer och sedan rida en startfälttävlan igen, med bättre resultat denna gång. Jag har även suttit barbacka på Jolly utan träns eller grimma och galopperat, stannat, svängt, ridit över bommar. Det gick riktigt bra så jag hade tänkt att avancera lite av det i sommar.

Ett mål på lite längre sikt är att även starta 110 på Jolly. Men först måste vi jobba hårt och stärka banden ännu mer och jag hoppas att det inte tar alltför lång tid. Det går ju superbra på träningarna nu!

Fråga från Madde:
Varför slutade du rida oss therese järn?:)
Jag tyckte inte att det hon sade passade för oss, det kändes helt fel. När Jolly började stanna så skulle jag spöa upp honom enligt henne och fräsa runt i ridhuset i en hastiget på 180 för att han skulle svara fram för skänkeln och lyda mig. Det är ju inte så bra för leder t.ex att galoppera allt vad man har och i princip sladda i svängarna. När jag fick farten så hoppade han ju inte bättre för det, han stannade ändå. När han hoppade så var det inte ärligt. En häst ska ju egentligen inte hoppa på fart, den ska hoppa på spänst. Det kändes inte som att hon hade rätt tänk för oss, men det funkar säkert för andra. Jag började träna för annan tränare och började från början, och "redde" ut problemet och nu är vi bra igen ;)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0