Red en ridskolehäst igår

Igår fick jag en fråga som jag såklart tackade ja till. En kompis, Roos ringde och sade att hon inte kunde komma på sin ridlektion så jag fick alltså rida istället för henne.

Jag red Rubber Ball som för övrigt är Roos tävlingspålle på ridskolan. Han är en halvblodsvalack född 1997 och kallas för Bollen.


Bollen på hopptävling i höstas!

Vi red lite markarbete med galoppbommar och två upphöjda bommar på spåret. Gjorde lite skänkelvikning för höger och vänster också. Samt galoppjobb!

Det var första gången jag red Bollen och han var lite knepig. Stora gångarter fast han var väldigt "seg", han har inte så bråttom, så det gäller att ha kvicka hjälper som sätter honom i arbete. Kändes som att han hade fjädrar under hovarna och steget var så elatiskt fast i slow motion.. :-)

Han är ca 165cm hög fast är väldigt lång i kroppen, så det krävs lite att rida ihop honom på rätt sätt. Fick en fin och taktmässig känsla på slutet då han slappnade av mer.

Kommentarer
Postat av: my

Sv: Hehe, ja han ser ut så när någonting är konstigt! Inte världens smartaste häst direkt ;)



Ja det är ju lite konstigt... Men det har ju varit kallt väldigt länge så det kan ju vara att han är lite sen i att förstå att det är vår. Jag tror inte Santi har börjat fälla heller så :)

2011-03-28 @ 23:12:35
URL: http://mysamuelssons.blogg.se/
Postat av: Roos

Fina Boll! Kul att du fått testa honom nu :D

2011-03-30 @ 16:34:49
URL: http://litenros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0