Långt inlägg, men läsvärt

Innan ni börjar tänka att ni inte orkar läsa när det är så mycket text, så kan jag ju såhär i början tala om för er att det handlar om Jollys status och framtid. Även min!

Jag och min häst har inte riktigt varit överrens på att bra tag. Vi har i stort sett haft problem till och från under hela hösten och vintern. Samtidigt har det gått väldigt bra vissa gånger. Sen är det inte en enda träning som han har hoppat allt. Minst en vägran varje träning. Jag har ju lärt mig att rida bättre och lyckats få över honom trots det många gånger men nu tar det stopp. Han vill ju inte hoppa längre och vad det beror på vet vi ju inte. Jag tänker faktiskt inte tvinga honom eller fortsätta hoppa när han har visat såpass tydligt att han inte vill.

Är det så att han har tröttnat och tycker att det räcker att hoppa en gång i månaden så funkar inte det heller eftersom jag vill tävla. Jolly hoppar fantastiskt fint, med bra tryck, teknik och river väldigt sällan. Där emot har han inte så bra galopp så han kan nog inte gå högre än 100-110cm. Jag kan också mycket väl tänka mig att Jolly är en sån häst som det kräver väldigt mycket energi av när han ska aktiveras, hoppas och allt sånt. Han kanske inte blir fysiskt trött, det är väl mer menatalt.

Idag så hjälpte en veterinärstudent i stallet mig (hon är färdig om ett halvår) med att göra böjprov på Jolly. Jolly markerade ungefär 2 grader på lågt böjprov, fast det var bara i de allra första stegen på högerfram.
Han är även känslig när man tar och klämmer eller borstar på halsen och bringan.

Jag har kämpat och inte velat ge upp, försökt om och om igen för jag tycker ju om min lilla kille. Men vi kommer inte komma längre än såhär oavsett. Jag vill hoppa och då skulle det ju vara bra om jag har en häst som också vill det och tycker att det är kul. Tror att det är bättre för Jolly också om han kommer till någon som inte har lika höga krav, får hoppa nån gång i bland, kanske varannan vecka. Jag menar det finns hästar för alla och jag tror inte att det är ett problem att hitta en som kan ha glädje av honom fullt ut. Jag lägger ner väldigt mycket pengar på hästar och jag brinner för det, om det ska ge mig något så måste jag göra såhär.

Jolly är en underbar pålle som kan ha egna åsikter ibland och det betyder att han har en personlighet, jag har haft mycket kul med honom och jag tackar honom för det. Såklart gör det ont att skriva detta och ta beslutet, men ju längre jag har tagit steget så känns det rätt ändå. Så länge jag vet att Jolly kommer till en som tar hand om honom väl!


Älskling, det har varit vi i över ett år!


Kommentarer
Postat av: Heidi

Ska du lämna tillbaka honom till ägaren eller försöka hitta en fodervärd "på egen hand" åt honom? Eller något helt annat..

2011-03-15 @ 17:44:06
URL: http://omzeppolin.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Om ni vill åt olika håll är det bäst för båda att ni får göra det ni verkligen vill göra!

2011-03-15 @ 19:26:02
URL: http://catipat.blogspot.com
Postat av: Katarina

Om ni vill åt olika håll är det bäst för båda att ni får göra det ni verkligen vill göra!

2011-03-15 @ 19:26:11
URL: http://catipat.blogspot.com
Postat av: louise

hoppas ni hittar rätt. min ena häst kunde inte hoppa, han ramlade över bommar och j ALLA SA han kan ej hoppa. idag går han tävling på 110 :)

2011-03-16 @ 00:18:30
URL: http://www.nattstad.se/liirjas
Postat av: Roos

Tror det är rätt beslut vännen =)

2011-03-16 @ 16:21:46
URL: http://litenros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0