Torv

Nu har jag äntligen bytt ut halmen i Dominos box till torv isället. Då undrar ni kanske varför jag gjorde det?
Jag är inget stort fan av halm faktiskt.. Varför det?

- Det dammar och känns inte alls optimalt att ha som strö till en häst då alla hästar är känsliga. Även om de inte hostar så påverkas lungorna. och jag vill inte riskera att min häst får hosta, eller få påverkade lungor av en sådan anledning.

- Det tar mycket plats i skottkärran och man måste gå och tömma flera gånger.

- Jag skulle inte ha bädd i halm, för det blir så ofräscht tycker jag om man har det.

- Tar längre tid att mocka, enligt mig.

- Känns som om det vore onaturligt för hästen, som om de ligger mitt i maten.


Ni som tycker att halm är bra för att hästarna har något att pilla med, så skulle jag välja att istället ha halm i ett halmnät som hänger på boxväggen.

Billigare blir det inte heller, då det går åt så mycket halm, måste ständigt fylla på med nytt även om en halmbal inte kostar många kronor.




Torv är faktiskt det bästa ströet jag har använt. Och då har jag ändå provat halm, kutterspån, sågspån och torv.





Kommentarer
Postat av: sofia

Som du vet så gillar jag halm bäst. (Självklart ska den vara av bra hygienisk kvalitée, annars kan man ju inte ha det).



Bädd måste man väll inte ha? :P

Och jag tycker det är det som är mest lättmockat!

Och undersökningar har gjorts att hästar ligger ner mest när dom har halm och blir mer utvilade :)



Fast att det tar plats i skottkärran kan jag ju hålla med om x)

2011-04-27 @ 01:16:55
Postat av: Anna

Jag håller med dig Frida, men ha en stor fölbox med halm åt en fölunge är det rätta :D Men jag skulle ALDRIG ha halm själv nu åt Pebbles. Så jag håller med!

2011-04-27 @ 08:56:14
URL: http://annamargarethaelisabeth.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan

SV: Åldersgränsen var 16 år :)

2011-04-27 @ 18:23:58
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Sara

Sv: Nä jag har aldrig sett dom i butik, men jag antar att den borde vara rätt bra med tanke på snörningen?

Synd att de inte fanns i brunt eller med någon rolig färg på sömmarna, det hade varit coolt! ;)

2011-04-27 @ 22:27:18
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0