Rapport från hoppträningen

Det gick inte så bra.. Vi är inne i en riktig svacka nu och Jolly vill inte hoppa. Han har ingen tanke på att hoppa ens. Jag får inte fram honom ordentligt, han svarar inte ärligt för skänkeln osv.. Therese säger att jag har varit alldels för snäll mot honom på ett dåligt sätt. Jag har inte varit tydlig nog. Han har visserligen inte gjort några taskiga tvärbromsningar innan förra hoppträningen, men har han ju stannat lite då och då i slow motion och det har jag tagit på mig, att jag har mesridit osv. Men detta kommer sakta och succesivt. Nu har han lärt sig att han kan komma undan och det utnyttjar han, den fulingen.

Vi fick några språng idag, det var banhoppning inriktiat på tävling med roliga svängar. Vi började lågt, på 70 cm just för att Jolly inte varit lika klockren som han har varit. Fyra första hindren gick bra, naturhinder, oxer, tunnor samt kobination, han hoppade. Sen stannade han på en oxer. och igen och igen.. Therese körde hårt med oss och hon sade att jag måste visa tydligare än vad jag tror. Hon verkligen skrek på oss. GALOPP, NUUU. HALLÅÅÅ?! HAN SVARAR INTE FÖR FEM ÖRE. SAKTA AAAV, NUUUU! GALOPP IGEN, MEERA, FRAAAMÅT, HAN SVARAR INTE, GÖR HALT!!!! Vi verekligen dundrade på inne i ridhuset i 380, men han svarade inte ärligt framåt.. Det var jobbigt, och jag ville gråta. För att Therese skrek så högt (!!!) och att jag inte var säker på att detta var rätt metod. Kändes som jag var jättedum mot Jolly. Men hon har väl rätt med att jag måste vara extremt tydlig med vad jag vill, för han har lärt sig att han kommer undan och om jag inte gör en förändring så kommer det bli värre och värre. Nu är han inte en häst som ställer sig på bakbenen inne på banan, men ni förstår principen. Jag måste vara tydlig..

Vi fick pusta efter fighten mellan mig och Jollly, och det verkligen rykte ånga från Jolly som var supervarm efter vårat "rejs" inne i ridhuset..

Sen hoppade vi igen, en bana på fyra hinder fick vi korta ner det till eftersom han blivit trött. Han stannade och stannade. Hoppade ettan, stannade på tvåan. Sen stannade han i första på kombinationen, en riktigt elak tvärnit åt sidan. Skulle kunna bli en riktig vurpa för min del, men jag är stolt, jag satt kvar!! Jag har bannemej fått klister i baken (!!) Haha, fick till och med cred för att jag satt kvar!

Therese och jag pratade efter träningen då jag travat av ordentligt. Hon sade "ni kommer att komma ur det här".. Känns ju iaf skönt..


Bild från träning för Therese i våras.

Kommentarer
Postat av: madde

Gud vad jag var rädd när thresse skrek så D: Villde nästan själv gråta tkr så synd om dig :( Men det gick ju jätte bra på slutet :D

2010-09-02 @ 14:45:44
URL: http://madde.rosenbacka.se
Postat av: Arne

Usch, låter inte kul :S hoppas det går bättre för er snart!

2010-09-02 @ 20:48:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0