Konsten att knoppa snyggt!

Hur knoppar ni? Jag har visserligen bara knoppat enstaka ggr till tävling i dressyr. Jag är hoppryttare så ni förstår att jag inte knoppat så ofta. Tycker att det är jättefint, men mina hästar har aldirg haft en lätt man att knoppa i. Speciellt inte Jollys man, den är jättetjock och ligger på båda sidor och är jättefluffig. Har ju varit på den och försökt att tunna ur den ett par gånger, men då står manen rakt upp och det är inte så snyggt.

Fick ett tips av en tjej att sy fast knopparna. Då med garn och inte björntråd! Det var verkligen ett supertips!! Idag i stallet så knoppade jag alltså Jollys man just för att träna på det. Jag använde mig av svart garn och en tjock trubbig nål. Att sy fast knoparna var enkelt, mycket enklare än att sätta fast med gummisnoddar och man slipper få ont i tummarna som jag lätt får. Det gick fort och det håller jättebra även när hästen skakar på hela halsen och håller på.


Så blev dom!  Det är så stor skillnad på hur mina tidigare knoppar sett ut. Lite olika stora för att Jollys man är så megatjock. Knopparna sitter väldigt tätt också, just för att Jollys man är så tjock. På bilden ser ni att det spretar lite mellan knopparna också. Detta var ju bara en testomgång så jag gjorde inte jättenoggrant. Nu vet jag iaf hur man gör det roligare, enklare och snabbare att knoppa!



Här har ni en till bild på Jolly och knopparna på längre avstånd. Ni ser att jag inte har knoppar hela manen. = Testomgång! Kandaret tog jag på för skoj skull. Var länge sedan han hade det nu.

Nu undrar ni säkert hur det går att ta loss knopparna eftersom jag sydde fast dom.. Det var inga problem att ta loss :) Man tar en sax och kollar var garntråden sitter fast och klipper loss försiktigt.


Kommentarer
Postat av: Roos

Läste om exakt det där i Hippson imorse ;) Men kul att det funkade, ska också testa på Rambler nån gång!

2010-09-14 @ 23:17:23
URL: http://litenros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0