Kolla sadeln

Har ju velat kolla min hoppsadel sedan ett tag tillbaka. Att den är okej och att jag kan rida i den utan att vara fundersam.
Så idag åkte vi till Glada Hästen i västerås. För att kolla upp det. Jag var hos dom i våras då jag köpte min dressyrsadel.

Lena som hon heter kände på Jollys rygg och muskler samt kollade på sadeln. Sadlade på och kollade hur den låg. Det som var så bra är att sadeln ligger bra om jag sadlar rätt. I fram var den precis lagom i koppjärnen. Däremot om Jolly blir bredare där så kommer sadeln bli för trång. Vi sadlade ganska långt bak, längre bak än vad jag har gjort tidigare. Koppjärnet ska sitta ca 3 fingrar bakom bogbladet. Sadeln har fyra sadelgjordsstroppar och vi spände gjorden på första och tredje stroppen så att sadelgjorden ska sitta där den sitter och att sadeln ska ligga rätt. Jolly har inte så lång rygg och min sadel är inte heller så stor så det såg bra ut. Däremot så behöver sadeln stoppas om. Fast det visste jag redan, för den är alldeles bubblig på undersidan. Nu bestämde vi att vi ska byta ut hela stoppningen och stoppa den mjukt och med lite mindre stoppning i fram. Jag lämnade alltså kvar sadeln i butiken så kommer dom att skicka den till mig när den är klar om några dagar :-)

Skönt att jag slipper köpa ny sadel. Min plånbok hade gnällt då.. Bra att den passade. Jag köpte sadeln i våras utan att ha kollat med en kunnig person. Gick bara på vad jag själv tyckte såg bra ut. Tur att man såg så rätt.

Jolly var verkligen superduktig. Lite dryg när vi precis lastat ur och han skulle stå still på ridbanan. Det ville han nämligen inte.. Men superduktig annars, lastningen var inga problem. Han gick rakt in utan att tveka en sekund!

Just det jag köpte ett .... schabrak... ett till!! Ett marinblått med röd och vid passpoal som kommer passa perfa till min JW-luva. Nu kan jag kassera det andra schabraket med superdålig passform.


Min supersköna sadel som jag får lov att fortsätta rida i :D
Henri de rivel - Fletcher


Kommentarer
Postat av: Roos

vad skönt att den passade! visa bild på schabraket :D

2010-09-18 @ 11:28:03
URL: http://litenros.blogg.se/
Postat av: Roos

Sv: jo jag vet att majo måste få ha kalas, det är kul när hon har kul. men lite segt att behöva sitta i datarummet i flera timmar för att kunna höra vad man tänker :P

2010-09-18 @ 11:47:53
URL: http://litenros.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

vilken snygg sadel :D

2010-09-18 @ 17:19:43
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

sv; :) I sätila om du vet var det ligger ;d Själv då?

2010-09-18 @ 20:20:36
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

sv; okej :) Men typ 4 mil från gbg ;D

2010-09-18 @ 20:54:29
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Emilie

Svar: Tack, de kändes jättefina båda två! Det är mycket möjligt att du känner igen ridbanan eftersom stallet ligger i Västeråker som inte är alltför långt från Lurbo :)



Vilket stall står du i förresten? Det är någonstans nära Lurbo väl?

2010-09-20 @ 12:13:21
URL: http://moteliten.blogspot.com
Postat av: Emilie

Sv: Tack för delandet av dina erfarenheter av sadeln :) Ja, jag funderar att ev köpa en sådan, förmodligen begagnad. Och det är ju ett stort + att man kan ändra bommen så lätt eftersom Ina lätt blir rund...



Nej, inget ridhus vid vårt stall. Närmast är Ubby, med transport ca 5min. I vintras blev det snöridning i 3,5 månader vilket funkade då eftersom hon ändå skulle få en träningspaus efter hennes "karriärstart" i livet. Men nu vill jag kunna hålla igång henne så får se vad jag hittar på.

2010-09-20 @ 20:25:08
URL: http://moteliten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0