En helt ny häst

Fick hjälp idag av Hannah. Ringde henne igår och var nästan frustrerad av alla tankar jag hade. Vi kände på Jollys rygg där han har är lite öm och så kollade vi kanalen under sadeln. Ingenting direkt fel som Jolly skulle stanna för tyckte hon. Hannah fick rida fram Jolly och känna igenom honom. Hon tyckte att han kändes väldigt framåt och positiv. Hon sade att jag måste tänka uppåt och inte framåt i galoppen. Ska dra upp huvudet på honom, mest med innertygeln. Samtidigt på med benen. OJJJJ då fick vi fram en riktig galopp, en med tryck och en riktigt luftig. Det var stor skillnad att stå och kolla på. Hans galopp fick så mycket mer kvalitet. Hannah hoppade Jolly upp till 100cm, hon lyfte upp huvudet på honom och behöll den lite mera studsiga galoppen med mycket luft. Han måste galoppa så för att få mer spänst och alltså inte bara springa på fort fort för det funkar inte på honom, då orkar han inte hoppa. Det stämmer ju, för en häst ska hoppa med spänst, inte på fart. Min andra tränare Therese säger att jag ska ha fart och springa på fort. Vet inte hur hon tänker där. Det funkar inte på Jolly iaf. Men Therese är ju fälttävlansryttare.

När jag red så förklarade Hannah hur jag skulle göra. Jolly var så framåt, så glad och hans galopp var stor och mer energisk. Jättekul att rida honom när han gick så. Jag kom också åt honom på ett helt annat sätt och nu svarade han ärligt på varenda kommando jag gjorde. Han bockade också med mig några gånger. Även med Hannah, just för att vi kommer åt honom på ett helt annat sätt nu. Förändring verkligen. Därav bockarna och för att Jolly fick arbeta mer, så lite jobbigare är det för honom nu att ha sån kraft i galoppen. Han blev helt vit av svett ganska fort. Mitt tjocka schabrak blev blött rakt igenom och det skummade på insidan som bara den. Ja det var ju varmt ute också.. Väldigt varmt.

Jag hoppade upp till 90 cm och det gick skitbra! Jag kunde inte sluta le när jag red för det var så kul! Det funkar igen! Varje gång jag har haft problem och tagit hjälp av Hannah så har det varit stor förändring bara efter en enda träning. Så kul!

Ska rida ut i skogen i alla gångarter imorn. På tisdag ska jag skritta honom för hand och på onsdag ska han få vila helt och hållet tyckte Hannah. Det är bra när man gör sånna här slutkörningar på honom, så att de får tid att återhämta sig och bara vara. Alltså struntar jag i hoppträningen på onsdag..


Kommentarer
Postat av: Roos

HÄRLIGT :D

2010-09-06 @ 16:47:03
URL: http://litenros.blogg.se/
Postat av: sofia

Kul! :D jag kanske också kanske vill träna för henne någon gång! Mirre är typ tvärt om (springer som fan) och det är ju inte så bra - man kan ju inte hoppa på fart som sagt. Och så kan det vara trevligt med lite kontroll

2010-09-06 @ 20:36:43
URL: http://fluppiiie.wordpress.com
Postat av: Anna S

Vad roligt att ni hittat en lösning på problemet! Och bra att du tar tag i det direkt och inte bara litar på en tränares råd, man vill ju inte pressa en häst som protesterar för att den har ont! Jag har tänkt på att Jolly ser ganska framtung ut på flera filmer, och att inte har så mycket power i galoppen. Han har väl inte styrkan ännu helt och hållet, men med bra tränare så kommer det säkert! Galoppfattningar från skritt brukar vara bra för att få dem att sätta rumpan under sig ordentligt i galoppen, och att man är noga att de är i form genom fattningen! Lycka till!

2010-09-06 @ 21:40:47
Postat av: Roos

Sv: nej hon menade att han hade skrittat runt i hagen, vilket ju faktiskt är sant. Jag kommer ha honom ca 2-3 dagar i veckan, får se hur mycket jag hinner/pallar sen men det är målet iaf.

2010-09-07 @ 10:47:47
URL: http://litenros.blogg.se/
Postat av: Roos

Sv: Taaack :D

2010-09-08 @ 21:40:43
URL: http://litenros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0