Dags att klippa snart!?

Fast grejen är att Jolly har ganska tunn päls fortfarande och han blir inte så svettig. Däremot vet jag att han kommer bli väldigt lurvig och svettig senare. Han var det i januari förra vintern (det var då jag fick honom) då klippte jag såklart. Men när det är -20 så kanske det egentligen inte är så schysst att "klippa av deras vinterrock" även om man lägger på täcke?

Sen är frågan hur man ska klippa ;)

Denna är helklippning, som jag tycker är den snyggaste. Men jag skulle inte vilja klippa så för då försvinner all päls på baken och så måste man vara noga med ridtäcke när man rider fram. Hästarna svettas ju dessutom aldrig på rumpan så det är ganska onödigt att klippa så även om det är snyggast. Så klippte jag mitt andra sto, men det var i ett varmare land. haha! I North Carolina, USA där jag bodde i ett år. Där blev det ca -5 som kallast och det varade bara i ca 1 vecka. På sommaren +43 och då hade hästarna ingen päls alls typ ;)

 


Spårklippning är det absolut fulaste tycker jag. Men det kan ju vara bra om man har en frusen häst då de får behålla den mesta pälsen på halsen. På halsen har man ju inget täcke heller.. Halstäcke kan man ha förstås men det är inte lika självklart. Jag tycker att hästen blir svettig högt upp på halsen så det är lika bra att klippa hela. har man en frusen häst så får man ha halstäcke. Mitt förra sto jag hade klippte vi som på bilden, just för att vi inte ville ta bort för mycket päls. Det blev inte alls snyggt på henne.. Hon hade ganska smal hals, och det såg bara konstigt ut när halsen inte hade päls på ena halvan..


Halvklippning tycker jag är en bra variant. Snyggt också! Så klippte jag Jolly förra vingtern. Dock så klippte jag inte frambenen som de visar på bilden. Funderar på denna i år igen..


Filtklippning har jag inte testat. Kanske blir det i år? Det är bra för alla ställen där hästen verkligen brukar svettas är ju fält man klipper på. Nedre delen av rumpan och i ljumsken till exempel. Funderar på denna!


Hur klipper ni?


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag röstar på filtklippning! Då slipper man dessutom vara orolig att hästen fryser om baken. Mille fick sådan frilla i går och han verkar nöjd, inte sagt något annat iallafall =)

2010-10-19 @ 21:36:58
Postat av: Heidi

Jag körde med halvklippning förra året (dock klipps inte benen alls på henne) och i år. Lär klippa omgång nr 2 snart (dock inte före Pay & Jumpen, hon är pigg så det räcker just nu och torkar snabbt ändå så. :p) och då blir det samma grej igen.. Halvklippning alltså.

2010-10-19 @ 22:28:17
URL: http://eksynyt.blogg.se/
Postat av: Roos

Halvklippning är ju klart snyggast, och lättast att få snyggt :) Men det är ju egentligen ingen större skillnad på halv- och filtklippningen förutom det lilla på bakbenen. Så det spelar nog inte så stor roll :)

2010-10-20 @ 00:26:51
URL: http://litenros.blogg.se/
Postat av: Jossan

Jag har filtklippningen på min häst. :-)

2010-11-17 @ 16:18:59
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0