Dag 1 - Presentera dig och din häst

Jag heter Frida Linnéa James och är född 90-09-05 och är alltså fyllda 20 år. Jag är det äldsta barnet i familjen, jag har två yngre syskon. Anna som är 18 år och Axel som är 15. Jag är född här i Uppsala, men bodde i Mora mellan åldrarana 1-6. Nu bor jag med min familj i ett blått hus i villaområdet i Sunnersta. Vi flyttade hit sommaren 1996, då jag började i sexårsverksamheten i Sunnerstaskolan. Det är alltså i 15 år som vi har bott här, det är större delen av mitt liv och det känns.





Min häst är en 11-årig valack vid namn Jolly Jumper. Han har en speciell korsning och är nämligen 50%  varmblod, 25% fullblod och 25% tinker.  Honom har jag haft på foder sedan januari 2010. Jag provred honom i Uppsala, det var inte alls långt ifrån ridklubben jag brukar hålla till på. När jag träffade Jolly för första gången så tyckte jag att han såg lite "ranglig" ut, men han var mysig i sig och snäll att hantera. Trygg och snäll att rida. Jag red några varv på en snöig ridbana, det var allt. Kändes inte jättebra, men jag var ivrig och på något sätt så kände jag tydligen att Jolly och jag har en tid framför oss, och så blev det! När jag fick honom så var han väl lite halvt avställd eller skogsriden kanske man kan säga. Han hade inte så mycket muskler och konditionen var inte så bra. Vi jobbade på, började hoppträna varannan vecka då vi insåg att han var en klippa på att hoppa och hade en utmärkt inställning. Han hoppade allt med glädje! Enligt de uppgifter jag fått så var han tävlad några gånger i 90 och 100. Inga felfria ritter tror jag, men att han hade haft en positiv inställning. I mars så var det min tur att testa hur Jolly fungerar ute på tävling. Vi började lätt och vi hoppade 80 och 90 cm och var felfria i båda klasser! Det kändes verkligen superlätt! Efter det så har vi ridit flera felfria ritter i 90 och 95cm. Vi har också startat 100 cm 3 ggr med bara fyra fel på hinder i alla tre starterna. Han är trevlig att rida i dressyr också, men dressyr är inte mitt största intresse och eftersom Jolly inte har så bra gångarter så har vi inte lagt ner lika mycket energi på dressyrfronten. Vi har såklart tränat dressyr för tränare och det har gått väldigt varierat. Ibland känns det jättebra och ibland jättedåligt. Fast oftast när jag har hjälp så känns det bra! Jolly har en halvsyster vid namn Månljus, de har samma pappa. Månljus har kommit tvåa i 145cm :) Jollys pappa är en bra hopphäst så det är säkert därrför även Jolly hoppar så bra! Jolly är verkligen en gosig häst som man kan ha mycket kul med. Han går med på det mesta och är en allmänt rar kille!












                                                          

Kommentarer
Postat av: Magda

Hej! Jag satt och googlade runt lite på min hästs härstamning och kom tillslut till din blogg där jag hittade Jolly Jumper. Jag tror att han är helbror med mitt sto :) Hon är e: Kansas King, ee: Lane court och u: Cut her loose.
Hon heter Carisma och är född -97. Vi har haft henne på gården i 6 år men jag har bara ridit henne i 2 år då min syster red henne innan. Vi har tävlat upp till La3 i dressyr och jag siktar på Msv nästa år :) Det skulle vara kul om du ville maila mig och skriva om jag har rätt eller om jag är helt ute och cyklar.
Mvh Magda

Svar: hejsan! ursäkta för sent svar.. Jag har inte varit inne här på väldigt länge. Jag tror dessvärre att din häst och Jolly som jag hade på foder för några år sedan inte är helsyskon. Jolly är e. Kansas King och u: Harmonica Melody som är varmblodig travare. Det är kul med släktforkning :) Det tog lite tid innan jag hittade härstamingen till Jolly. Det var massa sökningar och telefonsamtal innan jag hittade rätt. Lycka till!
Frida

2012-10-25 @ 18:18:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0