Markarbete/Hoppning

Tränade för Hannah idag klockan 11. Berättade om att han stannat under hoppträningen i onsdags och att han tappat bjudningen. Red på hackamoret idag med och han kändes fin. Började med att galoppera över galoppbommar. Sen hoppade vi ett litet räcke. Han stod emot lite även här. Vi gjorde som så att vi tog av sadeln för att se om problemet satt där. Jag fick hoppa barbacka. Då var han mer framåt och hoppade bättre. Jag fick tydligen en annan och mjukare ridning när jag satt barbacka. Vi satte på sadeln igen och jag stod i lätt sits och hoppade. Fick absolut inte driva med sätet eller pusha på för mycket. För jag stör Jolly så mycket när jag gör så. Han måste vara fri i ryggen och Hannah sade att han blir jätteirriterad när jag sitter och driver med hela sätet, att jag är väldigt stark i ben och lår när jag rider, och att jag måste tänka på att driva mindre med sätet. Låter konsigt ellerhur? Jag frågade henne jättemycket, för man har ju lärt sig att sitta ner innan hindren och driva med sätet och stötta och hjälpa hästen att hoppa. Så att man inte som ryttare bara uteblir och lämnar jobbet kvar åt hästen. Hannah sade att Jolly är en hopphäst med vilja som måste få sköta detta själv. Så vi testade. Jag drev verkligen ingenting och stod i lätt sits. Han hoppade och han fick mycket mer bjudning och Hannah sade att galoppen blev bättre och allt blev bättre. Så det var ju bra det. Han blev inte störd helt enkelt.

Det finns jättemånga teorier om hur man ska rida.. Många tycker ju att man ska sitta ner på hästen och bara vänta tills den hoppar. Annars om den står emot driva den fram till hindret. Man ska rida med benen, visst?
Men jag åkte ju bara på Jolly detta pass.. Det funkade ju ändå och gav ett bra resultat. Men ska jag aldirg få rida med benen mer och bara stå i lätt sits när jag hoppar?

Jolly var duktig och Hannah säger att han har jättefin teknik och språngkurva! :) Att hoppa på hackamore var inga problem, det gick jättebra!


Jolly och jag efter en hoppträning i våras


Kommentarer
Postat av: Katt

Du ska hålla om med benen, ett jämnt stöd så att hästen känner att du är med den och när du känner att det behövs så driver du. :o)



Jag har hopptränat en del för EG Haking och på hans träningar står man ALLTID i lätt sits mot hindren. Detta för att man ska störa hästen så lite som möjligt, men det är självklart olika vad man själv trivs med och vad hästen trivs med. :o)

2010-08-27 @ 20:39:04
URL: http://catipat.blogspot.com
Postat av: Roos

Men det är väl skillnad på att inte driva alls och inte driva med sätet? Du kan ju använda benen utan sätet?

2010-08-27 @ 21:26:51
URL: http://litenros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0